BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

my friends foto.........!!!??!!@@

Kelebihan Surah Surah Di Dalam Al-Quran

Dalam Quran ada 114 surah. Setiap surah mempunyai takwil tertentu:

o Al-Fatihah: Dibukakan baginya pintu-pintu kebaikan dan ditutup pintu keburukan.

o Al-Baqarah: Panjang umurnya dan baik agamanya.

o Ali Imran: Bersih diri dan bersih jiwanya serta sanggup menghujah pihak-pihak yang batil.

o An-Nisa': Menjadi pembagi-bagi harta warisan, mewarisi wanita dan mewariskan harta kerana umurnya yang panjang.

o Al-Ma'idah: Tinggi darjatnya,kuat keyakinannya dan baik kewarakannya.
o Al-An'am: Banyak binatang peliharaannya dan dia menjadi pemurah.
o Al-A'raf: Tidak akan keluar dari dunia sebelum dia menginjak bukit Turisina.

o Al-Anfal: Menang melawan musuh dan dia mendapat harta ghanimah.
o At-Taubah: Hidup terpuji di tengah-tengah masyarakat dan mati dalam keadaan bertaubat.
o Yunus: Bagus ibadatnya dan man daripada tipudaya serta ilmu sihir.
o Hud: Berhasil tanam-tanamannya dan berkembang binatang ternaknya.
o Yusuf: Pada mulanya dia dianiaya orang tetapi kemudian pergi merantau dan berhasil di perantauan.
o Al-Ra'du Ibrahim: Menghafaz banyak doa dan cepat beruban. Bagus agama dan urusannnya di sisi Allah.
o Al-Hijr: Terpuji di sisi Allah SWT dan di sisi manusia.
o An-Nahl: Diberikan ilmu dan kalau dia sedang sakit bererti
dia akan sembuh.
o Bani Israil: Mulia di sisi Allah SWT dan menang melawan musuh-musuhnya.
o Al-Kahfi: Tercapai cita-citanya dan panjang umurnya sehingga dia bosan hidup dan rindu akan mati.
o Maryam: Menghidupkan sunah para nabi, dituduh dan dihinakan tetapi akhirnya terbukti kesuciannya.
o Taha: Kebal dari khianat tukang-tukang sihir.
o Al-Anbiya': Mendapat kemudahaan dan kebahagiaan setelah menghadapi pelbagai kesusahan dan mendapat ilmu dan
khusyuk.
o Al-Haj: Dapat mengerjakan haji berulang-ulang insya-Allah.
o Al-Mukminun: Kuat imannya dan mati dalam iman.
o An-Nur: Allah SWT menerangi hati dan kuburnya.
o An-Furqan: Menjadi pemisah antara yang hak dan batil.
o As-Syu'ara: Allah SWT melindunginya dari kejahatan.
o An-Naml: Diberikan kerajaan atau kekuasaan.
o Al-Qasas: Diberikan perbendaharaan yang halal.
o Al-Ankabut: Dia dalam penjagaan Allah SWT sehingga matinya.
o Ar-Rum: Allah SWT memberikan kekuatan kepadanya untuk menakluki negeri kaum musyrikin ramai umat yang mendapat pertunjuk di tangannya.
o Luqman: Diberikan hikmah.
o As-Sajdah: Mati di atas sejadahnya dan menjadi orang yang berjaya di sisi Allah SWT.
o Al-Ahzab: Menjadi kelompok orang bertakwa dan pengikut kebenaran.
o Saba': Zuhud di dunia dan suka beruzlah (mengasingkan diri dari masyarakat yang banyak mengerjakan dosa).
o Fatir: Allah SWT membukakan pintu-pintu nikmat
kepadanya.
o Yasin: Dijadikan sebagai pencinta pengikut Rasulullah SAW.
o As-Saffat: Mendapat anak yang taat dan mempunyai keyakinan.
o Sad: Pandai bertukang dan banyak hartanya.
o Al-Zumar: Bersih agamanya dan baik akhir hayatnya.
o Al-Mukmin: Diangkat darjatnya di dunia dan akhirat dan mengalir kebaikan-kebaikan melalui tangannya.
o Hamim As-Sajdah: Menjadi penyeru kepada yang hak dan ramai yang mencintainya.
o Hamim Ain Sin Qaf: Panjang umurnya.
o Al-Zukhruf: Jujur dalam percakapannya.
o Al-Dhukan: Diberikan kekayaan.
o Al-Jasiah: Menjadi khusyuk dan takut kepada Allah SWT.
o Al-Ahqaf: Melihat perkara-perkara ajaib di dunia.
o Muhammad: Menjadi baik sirah (perjalanan hidupnya).
o Al-Fath: Diberi taufik untuk berjihad.
o Al-Hujurat: Allah SWT merahmatinya.
o Qaf: Dimurahkan rezekinya.
o Al-Zariat: Menjadi tanam-tanamnya.
o Al-Tur: Bererti dia sudah dekat dengan Makkah Al-Mukarramah.
o An-Najm: Mendapat anak yang cantik dan terpandang.
o Al-Qamar: Kebal daripada ilmu-ilmu sihir.
o Ar-Rahman: Mendapat nikmat di dunia dan mendapat rahmat di akhirat.
o Al-Waqi'ah: Bersegera kepada taat.
o Al-Hadid: Sihat badan dan dipuji orang.
o Al-Mujadalah: Membantah pihak-pihak yang batil serta sanggup memberikan hujah-hujah bernas.
o Al-Hasyar: Dia mengancurkan musuh-musuhnya.
o Al-Mumtahanah: Mendapat rintangan dan cubaan tetapi diberi ganjaran.
o As-Saff: Ingin mati syahid.
o Al-Jum'at: Allah SWT mengumpulkan pelbagai kebaikan baginya.
o Al-Munafiqun: Lepas daripada kemunafikan.
o At-Taghabun: Tetap di atas petunjuk.
o At-Talaq: Terjadinya pertengkaran antara suami dan isteri dan terkadang sampai kepada perceraian.
o Al-Mulk: Besar kerajaannya.
o Nun al-Qalam: Diberi kefasihan dan pandai menulis.
o Al-Haqqah: Dia berdiri di atas hak.
o Al-Ma'arij: Berada dalam keadaan aman di ditolong.
o Nuh: Menjadi penyeru kepada kebaikan dan pencegah dari yang mungkar serta mengalahkan musuh-musuhnya.
o Al-Jin: Terpelihara dari gangguan syaitan.
o Al-Muzammil: Diberi taufik untuk mengerjakan solat tahjud.
o Al-Mudassir: Baiklah tempat tidurnya dan dia menjadi orang
sabar.
o Al-Qimayah: Tidak mahu bersumpah untuk selama-lamanya.
o Al-Insan: Menjadi orang yang pemurah, bersyukur dan baik penghidupannya.
o Al-Mursalat: Diluaskan rezekinya.
o 'Amma Yatussalun: Menjadi mulia dan masyur kemuliaannya.
o An-Nazi'at: Dicabut kesusahan dan sifat khianat dari hatinya.
o 'Abasa: Dia memberikan zakat dan sedekah.
o Al-Takwir: Banyak melancong dan banyak mendapat keuntungan.
o Al-Infitar: Dekat kepadanya raja-raja dan pembesar serta mereka menghormatinya.
o Al-Mutaffifin: Allah SWT memberikan sifat amanah kepadanya, sifat adil dan menyempurnakan janji.
o Al-Insyiqaq: Ramai anak dan keturunannya.
o Al-Buruj: Lepas dari dukacita dan mendapat ilmu. Ada yang mengatakan ilmu yang dimaksud ialah ilmu nujum.
o At-Tariq: Diberi taufik untuk banyak bertasbih.
o Al-A'la: Mudah segala urusannya.
o Al-Ghasiyah: Naik pangkat atau martabatnya.
o Al-Fajr: Diberi pakaian yang cantik-cantik.
o Al-Balad: Allah SWT memberikan taufik kepadanya sehingga dia suka memberi makan kepada orang lain, memuliakan anak yatim dan menyayangi orang-orang daif.
o As-Syams: Diberikan kepintaran, kecerdikan dan kefahaman.
o Al-Lail: Diberi taufik untuk qiyamullail dan terpelihara daripada terbongkarnya rahsianya.
o Ad-Dhuha: Dia memuliakan orang-orang miskin dan anak yatim.
o Al-Alaq: Dijadikan atau menjadi orang yang tawaduk, fasih dan cantik tulisannya.
o Al-Qadar: Panjang umur serta tinggi martabatnya.
o Al-Bayyinah: Dengan izin Allah, mendapat pertunjuk di tangannya kaum yang zalim.
o Al-Zalzalah: Allah mengoncongkan dengannya tumit orang-orang kafir.
o Al-'Adiyat: Mendapat kuda.
o Al-Qariah: Menjadi mulia kerana bertakwah dan banyak beribadah.
o At-Takasur: Menjadi zuhud dan tidak menumpuk harta.
o Al-Asr: Dijadikan orang yang sabar dan mentaati kebenaran. Dan juga dia rugi dalam perniagaan tetapi akhirnya mendapat keuntungan yang banyak.
o Al-Humazah: Dia mengumpul harta yang banyak yang bermanfaat baginya untuk amal-amal kebajikan.
o Al-Fil: Ditolong untuk menentang musuh-musuhnya dan di tangannnya Islam dapat menakluki kawasan musuhnya.
o Al-Quraisy: Dia memberi makan orang-orang miskin dan terjadi hubungan erat di antaranya dan hamba Allah yang lain.
o Al-Ma'un: Berjaya mangalahkan orang-orang yang menentangnya.
o Al-Kausar: Banyak kebaikannya di dua negeri.
o Al-Kafirin: Diberi taufik untuk menentang orang-orang kafir.
o An-Nasr: Allah SWT menolongnya untuk melawan musuh-musuhnya. Bermimpi membaca surat Al-Nasr juga menandakan dekatnya ajal orang yang bermimpi itu kerana ini merupakan surah pemberitahuan Rasulullah saw akan dekatnya ajalnya.
o Al-Lahab: Sebahagian orang munafik memusuhinya tetapi akhirnya dikalahkan oleh Allah SWT.
o Al-Ikhlas: Mendapat kesenangan, mulia dan terpelihara akidahnya. Menurut satu pendapat sikit keluarganya, tetapi senang hidupnya. Ada yang mengatakan bermimpi membaca surat ini menunjukkan dekatnya ajalnya.
o Al-Falaq: Allah SWT memeliharanya daripada kejahatan manusia dan jin, daripada gangguan binatang dan dengki manusia.
o Al-Nas:
gSelamat daripada angguan syaitan



Sunday, April 11, 2010

surah AL-MULK




FADILAT SURAH AL-MULK


@ riwayat lain meriwayatkan bahawa rasulullah s.a.w bersabda "hatiku menghendaki supaya surah ini berada didalam setiap hati orang yang beriman"

@mengikut satu hadith,seseorang yg membaca 2 surah ini iaitu al-mulk & alif lam mim sajdah diantara solat magrib n isyak adlh seumpama seseorang yg berdiri sembahyang untuk sepanjang malam lailatul qadar.

@seseorang itu membaca 2 surah ini,70 kelebihan akan diperoehinye,dn 70 dose2x akn dihapuskan

@surah ini akan menjaga kite drpd azab Allah & menjamin keselamatan

@sebaik2x nye bace sebelum tidor..kerana mungkin sapanjang 1 hari kite terbuat dose, jadi mlm la masa yg terbaik untuk mengamalknnye..(nk bace tengah siang2x pon boleh jugak)

tu je...yg bole I terangkan.

Sunday, February 14, 2010

di kuala lumpur...

hii!! skang ni aq ade dkt kl...kt hotel...kt hotel die ade kom.p , so, aq post la kejap... nk crite kt sini best sgt...dpt tengok menara klcc secara life...lepas ni aq nk pegi sunway lagoon...nk swimming...k la dh nk jln dh...k bye...nnti balik aq sambung

Sunday, January 17, 2010

pulau penyabung-mersing..



kt sini byk lembu..ade yg fat ade yg kurus..
ade ank de plak tu..best!!

ah ni adik2x sedare aq..dorang maen dkt tmpt budq2x punye la..
yg nga duduk tu adek aq..


tu jeti untuk org nk pancing ke


ni tmpt swimming untuk org mcm aq,abg aq...


ini laluan nk masuk ke tmpt penginapnnye...
bela knn nenek n cousin aq punye...bela kiri sdare aq punye...aq
punye dkat sebelah lg..

ok tu je bye...

Tuesday, January 5, 2010

singapore-ORCHARD


my family..sori gmbr nye x jelas...camera men de ni la..yg x leh nk ketip btol2x..

masa kt orchard i singgah kt mcdonald.. mcdonald tu boikot tapi sekali skala boleh la..mkn kt situ..ni burger doble cheese..aq yg punye...n ade french fries yg baru tau..



nie gmbr aq..kwn aq n my cuty fatty brother..tempt de cntik r..
sini lmpu sana lampu..tengok kt sini je x cukup..klu pegi btol2x kt tempt de..baru syok..



ni slh 1 lampu lep lip yg terjuntai2x kn orchard..actually i have more picture psl orchard..but mls..korang nk tahu korang pegi la kt orchard..


ni nmpk cm muke mrh tapi x mrh pon..saje je tu..ni la die adik mondok aq..
kt sini cntik tapi kebanyakannye org cine...org melayu ade little bit jela.

me n my brother

Friday, January 1, 2010

azzammuddin

video

nama budq ni azzam .aq paling2x suke bile de buat persembhn yg ni...walaupon masa tu de tenga pening kpala..tapi de masi ley control de punye suara...kt idola kecil ni aq suke azzam,arill,& dayana..semoge azzam jaddi juara...amin...klu x dpt jadi juare pon klu dpt no 2 ke...ok la...tu..aq peminat setia die..akn sentiasa menyokong de...huhu!

Thursday, December 10, 2009

firdaus want to be MJ???

this video my brother yg amik....and my brother always teach my little brother to dance MJ style...my little brother names is fidaus...4 years old..and fatty boy haha..ok let see how it dance..

video

Sunday, November 22, 2009

kehilangan seseorg yg amat berjasa


peace upon to you all...!!!

i want to share a sadly stories to anyone who is reading this stories... i have 1 bestfriend..her name is nur fatihah binti musliman..n she is a v.good person...many sifat good deeds..and kind,patient girl...n solehah...i think we will go to smih 2gether but tht was'nt true...allah has difinite this ...fatihah akn pindah skolah...nnti aq dh x de kwn....aq slalu cite kt de klu ade pe2x msalah...tap skang de dh x de...so..x de org yg aq nk mengadu...ya allah sedih nye..wlu kdg2x mcm ade perasaan benci kt de...tapi bile de nk pindah...ish...x tau la nk ckp cmne...susah nk trangkn...tapi asl korang2x.tahu..fatiihah tu baek sgt...wlu pon org kate nouha ke sape2x la yg baek..tapi fatihah lg baek...bile kwn aq mengumpat ke atau mengata...fatihah dtg...de tegur jgn mcmtu...ps2 kite owg pon x buat...tapi klu de dh x ade..klu kite2x mengumpt...xde org yg nk tegor...mungkin aq akn tegor la...hihi...tu pon klu aq boleh berubah prangai jadi org alim...tapi x mungkin....aq berdoa...supaya fatihah akn berjaya sepnjng hidup de x kn ade org benci kt de n semoga kite akn berjumpe lg...dn masih mengenali antra 1 sma laen...amin...